Last van droge ogen? Experts leggen uit hoe je ervan afkomt

Met behulp van deze tips leggen experts wat werkt tegen droge ogen

Droge ogen kunnen heel vervelend zijn. Je kunt je er moe door voelen, ook al heb je genoeg geslapen. Ze kunnen leiden tot jeuk die onmogelijk te verhelpen is. Ze kunnen zelfs problemen veroorzaken tijdens het autorijden, omdat het zicht (vooral 's nachts) wazig wordt. Oh, en als je contactlenzen draagt, zit je in een hele andere wereld van problemen. Helaas hebben velen van ons last van droge ogen. Maar waarom worden onze ogen eigenlijk droog? En wat kunnen we doen om het te verlichten? Glamour UK vroeg opticiens en oogartsen naar alles wat je moet weten over droge ogen.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Droge ogen oorzaak

"Droge ogen omvat alles van milde irritatie (jeuk, een moe en zwaar gevoel of overmatig tranende ogen) tot ernstige en zelfs zicht-bedreigende problemen," legt Nicola Alexander-Cross, optometrist en medeoprichter van Peep Club, uit. Als het niet wordt behandeld, kan er onder andere slijm ophopen rond de ogen, kun je gevoeliger worden voor licht en kan er wazig zicht ontstaan. Maar wat zijn de oorzaken van droge ogen?

  1. Hormonale schommelingen en levensgewoonten
    "Droge ogen komen voor bij miljoenen vrouwen, vooral in de peri-menopauze en de menopauze, omdat het verband houdt met hormonale veranderingen," legt Nicola uit. Er zijn verschillende hormonen die invloed kunnen hebben op de ogen, waaronder het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen. Als vrouwen ouder worden, daalt het oestrogeen-niveau in je bloed, wat een droge huid en droge ogen kan veroorzaken.
  2. Het einde van je menstruatie
    Je ogen kunnen ook droog worden aan het eind van de menstruatie, wanneer het oestrogeen-niveau laag is. Hoewel het irritant is, is deze oorzaak van droge ogen tijdelijk en kan het worden verlicht met bijvoorbeeld oogdruppels. Als je er last van blijft houden, bespreek het dan met je huisarts.
  3. Schermtijd
    Volgens recente onderzoeken uit Engeland van Ocushield Research brengen gemiddeld maar liefst negen uur per dag door op digitale schermen. “Blauw licht stimuleert de hersenen en ogen en onderdrukt de productie van melatonine - een hormoon dat we aanmaken om onze slaapcyclus op natuurlijke wijze te reguleren”, legt Dhruvin Patel, optometrist en oprichter van Ocushield, uit. “Vermoeide ogen, hoofdpijn, droge ogen en wazig zicht zijn veel voorkomende neveneffecten van te veel schermtijd.” Nicola voegt eraan toe: "Je knippert zes tot acht keer minder als je naar een scherm kijkt, dus je ogen raken letterlijk uitgedroogd als je de hele dag doorwerkt." Als je bedenkt dat het schermgebruik de afgelopen drie jaar met 187 procent is toegenomen, is het niet gek dat veel mensen last hebben van droge ogen.

  4. Verhoogde traanverdamping
    Verdroogde traanverdamping is wanneer de vet-producerende klieren aan de rand van je oogleden verstopt raken, waardoor je tranen gemakkelijker en sneller verdampen. Deze aandoening komt vaker voor bij mensen die rosacea hebben, in een droge of stoffige omgeving werken, of een vitamine A-tekort hebben.

    Tips tegen droge ogen

    Helaas is het behandelen van droge ogen niet zo eenvoudig als het gebruik van oogdruppels (hoewel ze op korte termijn verlichting kunnen bieden). Voor een effectieve behandeling moet de onderliggende oorzaak worden aangepakt, en dat is iets moeilijker. We hebben een aantal tips voor droge ogen:

    1. Opticien
      De beste manier is om een oogonderzoek aan te vragen bij je opticien. Zo kun je je gezichtsvermogen en zicht laten controleren.

    2. Levensstijl
      Ga na of je levensstijl-factoren op orde zijn, zoals hoeveel tijd je per dag achter je beeldscherm zit. Het kan handig zijn om een dagboek bij te houden van je symptomen, zodat je kan nagaan wanneer het erger is en je kan kijken wanneer de problemen precies optreden.

    3. Blootstelling aan blauw licht
      Als schermtijd het probleem is, probeer dan de tijd waarbij je aan blauw licht wordt blootgesteld te verminderen - vooral voordat je naar bed gaat. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Als je een iPhone hebt, kun je de 'Night Shift'-modus inschakelen in de instellingen voor beeldschermweergave en helderheid, en de warmte verhogen om de blootstelling aan blauw licht te verminderen. Je hebt ook verschillende beeldschermbeschermers die blauw licht filteren zonder dat de schermweergave wordt beïnvloed - de Ocushield bijvoorbeeld.

    4. Oogkompres
      Als je denkt dat je traanverdamping het probleem is, probeer dan een warm oogkompres om de klieren te deblokkeren. Zorg er verder voor dat je genoeg omega-oliën en vitamine A binnenkrijgt. Dit krijg je door voedingsmiddelen als bladgroenten, oranje en gele vruchten en groenten en vette vis te eten. Als het probleem aanhoudt of veranderingen gaat zien in je gezichtsvermogen, trek dan direct aan de bel en vraag advies bij de dokter.

      Dit artikel is eerder verschenen op Glamour UK.

      This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
      Advertentie - Lees hieronder verder
      Meer van Wil je weten